Cabello / Carceller

El Estado de la Cuestión_un ensayo performativo, 2015 El Estado de la Cuestión_un ensayo performativo, 2015 El Estado de la Cuestión_un ensayo performativo, 2015 El Estado de la Cuestión_un ensayo performativo, 2015 El Estado de la Cuestión_un ensayo performativo, 2015 El drag es político, 2015 El drag es político, 2015 Mihaela como Ryan Gosling, 2010 Desislava como Colin Farell, 2010 Toni and David Bowie, 2008 No es él, 2007-2008 Fuente nº 1, 2005 Autorretrato como fuente (remix) nº 3, 2005 After Apocalypse Now: Martin Sheen (The soldier), 2007 After Apocalypse Now: Martin Sheen (The soldier), 2007 Ejercicios de poder, Casos: Liam Neeson (La lista de Schindler), Fred MacMurray, Jack Lemmon (El Apartamento), 2005 Ejercicios de poder, Casos: Liam Neeson (La lista de Schindler), Fred MacMurray, Jack Lemmon (El Apartamento), 2005 Ejercicios de poder, Casos: Liam Neeson (La lista de Schindler), Fred MacMurray, Jack Lemmon (El Apartamento), 2005 Utopía: Ida y Vuelta, 2002 Alguna parte nº 28, 2004 Alguna parte nº 13, 2001 Sin título (Utopía) nº 9, 1998 Sin título (Utopía) nº 12, 1998 Prototipo #1: Relojes (Herramienta para artistas que trabajan en colaboración), 1996 Prototipo #1: Relojes (Herramienta para artistas que trabajan en colaboración), 1996 (detail) Notas al pie: El tiempo (con Derek Jarman), 2020

Helena Cabello (Paris, 1963) and Ana Carceller (Madrid, 1964)

Live and work in Madrid

 

 

Cabello/Carceller’s work is set in a territory from which they question, reflect and/or fracture the roles or stereotypes associated to gender. They understand identity as something built in conflict or in consonance with a social, cultural, political and economic environment. They point at an `I´ that is always found according to the `others´, this idea vertebrates their production.

 

In their works the patterns, which are linked in a static way to either masculine or feminine roles, are revised. In this way, images are subverted in their works along with behavioral codes and attitudes, associated to that which is commonly considered as masculine or feminine.

 

The rereading that Cabello/Carceller’s work forms in the mentioned models, position the spectator facing multiple prejudice, assumed values and contradictions that manage to effectively destabilize a univocal vision of reality.